Sök:

Sökresultat:

132 Uppsatser om Elektroniskt) kamratstödjare - Sida 1 av 9

AnvÀndning av existerande relationsdatabaser i elektronisk handel

Att undersöka huruvida det Ă€r möjligt att underlĂ€tta framstĂ€llningen av ett elektroniskt handelssystem som anvĂ€nder sig av en existerande relationsdatabas Ă€r intressant av flera anledningar. Med Internets utveckling har möjligheterna till elektronisk handel ökat. MĂ„nga företag har idag redan existerande databaser till sin verksamhet. Ändringar eller driftstopp i dessa databaser medför stora problem för företagen.Denna rapport beskriver en prototyp som underlĂ€ttar anvĂ€ndandet av en existerande databas och som underlĂ€ttar skapandet av de komponenter som ingĂ„r i ett enkelt elektroniskt handelssystem. För att skapa prototypen har en hybrid mellan en templatbaserad och en hĂ„rdkodad lösning anvĂ€nts.

Elektroniskt röstningsförfarande - i konflikt med rÀttssÀkerhets- och integritetsaspekter?

SamhÀllet vi lever i idag blir alltmer modernt och utvecklingen av olika tekniker gÄr fort framÄt. NÄgra exempel Àr möjligheten att via internet utföra bankÀrenden och lÀmna in deklaration. Dessa Àrenden Àr kÀnsliga och personliga men genom att nya tekniker har utvecklats har det blivit möjligt. NÀsta steg skulle kunna bli att rösta elektroniskt. Det Àr Àven detta som Àr uppsatsens huvudsyfte, att utreda möjligheten till ett elektroniskt röstningsförfarande och om det Àr i enlighet med regleringen om de fria, hemliga och direkta valen som stadgas i grundlagen.

Informationsflöden i e-logistik : En studie av elektroniskt informationsutbyte i den nya logistiken

Elektroniska affÀrer mellan företag har skapat en ny generation av logistik, e-logistiken. I e-logistiken Àr kraven pÄ informations- och kunskapstillgÀnglighet större Àn pÄ fysiska resurser. E-logistik bygger pÄ att ha tillgÄng till rÀtt information pÄ rÀtt plats i rÀtt tid. Det Àr dÀrför viktigt att ha en sÄ klar bild som möjligt av informationsutbyten i logistikprocesserna. Detta arbete syftar pÄ att belysa vilka informationsflödena Àr i dagens e-logistik, samt vilka aspekter Àr viktiga att beakta med avseende pÄ elektroniska informationsflöden i e-logistiken?En tÀnkbar uppdelning av informationsflödena i e-logistik Àr före, under och efter transport.

Utredning av fragmentering med hjÀlp av elektroniskt programmerbara sprÀngkapslar i Aitikgruvan

Denna rapport behandlar den process som utförts för att ta fram korrekta ritningar över VAledningar, teknisk beskrivning och mÀngdförteckning samt de olika problem som stötts pÄ under arbetets gÄng..

Att outsourca genom ett elektroniskt fakturahanteringssystem - varför och vad blir effekterna?

I dagens samhÀlle blir det allt mer vanligt att företagen outsourcar delar av sin verksamhet för att kunna bli mer konkurrenskraftiga pÄ marknaden. Ekonomifunktionen Àr en av de delar som företagen vÀljer att outsourca. Genom att lÀgga ekonomifunktionen pÄ en extern part med spetskompetens, kan företaget skapa kontroll över, samt fÄ tillförlitlig information om verksamheten. Den delen inom ekonomifunktionen som företag frÀmst outsourcar Àr leverantörsreskontran. Hanteringen av leverantörsfakturor Àr tidskrÀvande bÄde för ett företags ekonomiavdelning samt för resten av organisationen med avseende pÄ bÄde kontering och attest av fakturor.

Elektroniska avtal ur ett avtalsrÀttsligt perspektiv

Vid första anblicken kan Avtalslagen (AvtL), pÄ grund av sin Älder och sprÄkbruk, framstÄ som förÄldrad i dagens informationssamhÀlle. PÄ grund hÀrav har vi studerat frÄgan samt utvalda avtalsrÀttsliga begrepp och upptÀckt att AvtL, p.g.a. sin allmÀnna reglering och den praxis som utbildats genom Ären, fortfarande fullt ut Àr relevant. Det i AvtL:s regler som, enligt vÄr uppfattning, behöver anpassas till dagens kommunikationsteknik Àr ej sÄ omfattande att ny lagstiftning nödvÀndigtvis Àr enda sÀttet att reglera detta. Vi har framstÀllt förslag för hur tolkning skall ske av dessa olika avtalsrÀttsliga regler för att omfatta Àven dagens ?nya? kommunikationsverktyg.

Sikta mot stjÀrnorna med mentorskap- och nÄ toppen? : En studie om det elektroniska mentorskapets framtid

De första försöken till att systematisera mentorskapet förekom redan pÄ grekernas tid, 1000 fkr dÄ kung Odysseus utsÄg sin gode vÀn Mentor att vÄrda och fostra hans familj medan han sjÀlv deltog i det Trojanska kriget. Trots mentorskapets tidiga ursprung blev fenomenet inte aktuellt i Sverige förrÀn pÄ 1980-talet, efter det att arbetsgivare insett betydelsen av personalutbildningar och personalutveckling. I dagens lÀr- och kunskapstörstiga samhÀlle med ett högt tempo blir det alltmera angelÀget med eftertanke och reflektion kring bÄde arbets- och livssituationen. Mentorskap symboliserar en relation mellan en vis person som utbyter erfarenheter och kunskap med en mindre erfaren person för sÄvÀl personlig- som karriÀrmÀssig utveckling. 2000-talets teknologiska revolution har Àven möjliggjort öppningar för andra mentorskapsmetoder.

Offentlighetsprincipen : Elektroniskt utlÀmnande av allmÀnna handlingar

Under vÄr praktik hos ledningskansliet vid Karlstads universitet inkom en anonym begÀran att fÄ ut allmÀnna offentliga handlingar i elektronisk form. Vi uppmÀrksammade dÄ problemet att myndigheter inte har nÄgon skyldighet att lÀmna ut allmÀnna offentliga handlingar i elektronisk form. Detta trots att tekniken finns och stÀndigt utvecklas och att det dÀrför kan tÀnkas bli mer och mer vanligt att myndigheter fÄr in förfrÄgningar om att fÄ ut en allmÀn offentlig handling elektroniskt. Uppsatsen har för avsikt att ge svar pÄ om myndigheter bör ha en skyldighet att lÀmna ut handlingar i elektronisk form, samt om myndigheten under alla förutsÀttningar har rÀtt att ta ut en avgift i samband med detta. Uppsatsen har ocksÄ som delsyfte att kort undersöka om utlÀmning av allmÀnna handlingar i elektronisk form faktiskt sker.FramstÀllningen bygger pÄ den traditionella rÀttsdogmatiska metoden, vilket innebÀr att med hjÀlp av allmÀnna rÀttskÀllor systematisera och faststÀlla gÀllande rÀtt.Det finns ett flertal regler som talar för att myndigheter ÀndÄ ska anses ha en skyldighet att lÀmnat ut allmÀnna handlingar i elektronisk form om den sökande begÀr det.

Elektroniskt matbestÀllningssystem (EMS) : Androidapplikation för matbestÀllning i restauranger

Syftet med denna rapport/exjobb var att utveckla ett elektroniskt matbestÀllningssystem (EMS) som tillÄter bÄde kunder och restauranger att hantera matbestÀllningar med hjÀlp av elektroniska apparater (smarttelefoner, surfplattor). Anledningen till varför vi utvecklade ett EMS Àr p.g.a att folk i allmÀnhet hellre vÀljer att Àta vid snabbmatsrestauranger istÀllet för vid traditionella restauranger under lunchtid. VÀntetiden Àr för lÄng inom traditionella restauranger idag, och tiden rÀcker inte till för att bÄde vÀnta en lÀngre tid pÄ sin mat samt hinna Àta den under lunchtid. Detta system erbjuder ett sÀtt att minska vÀntetider nÀr kunder besöker restauranger. Systemet skapar Àven ett mer effektivt och modernt arbetssÀtt för restaurangpersonalen vilket till stor del förenklar deras arbete.

Digitala testamenten : Behöver formkraven för upprÀttande av testamente moderniseras?

Genom ett testamente kan en person se till sÄ att han fÄr sin yttersta vilja fram efter hans bortgÄng. Vid upprÀttande av testamente mÄste dock en testator ta hÀnsyn till de formkrav som gÀller för handlingen, vilka Àr kraven pÄ skriftlighet, underskrift och bevittning. Dessa formkrav brukar traditionellt sett bestÄ av en fysisk del, sÄ som att testamentet ska upprÀttas pÄ papper, testatorn ska egenhÀndigt skriva under testamentet och bevittningen ska ske genom fysisk nÀrvaro. Vi lever dock i ett allt mer digitaliserat och teknikvÀnligt samhÀlle och en naturlig följd av det vore om en person kunde upprÀtta ett digitalt testamente.Syftet med denna uppsats Àr att faststÀlla gÀllande rÀtt avseende testamentets formkrav och utreda om de kan uppfyllas genom ett digitalt testamente. Eftersom formkraven inte kan uppfyllas elektroniskt traditionellt sett, kommer författaren istÀllet att utgÄ ifrÄn syftena bakom formkraven.Bakom kravet pÄ skriftlighet ligger frÀmst bevis- och Àkthetsfunktionen som syftar till att sÀkerstÀlla ett testamentes tillblivelse, giltighet och innehÄll.

Sjuksköterskors förvÀntningar pÄ och erfarenheter av ett elektroniskt journalsystem som stöd i omvÄrdnadsarbetet

Det Àr av stort intresse bÄde nationellt och internationellt att höja kvalitén pÄ sjuksköterskans dokumentation samt enas om en gemensam terminologi. Den största anledningen till detta Àr det ökande behovet av sÀker och tillförlitlig överföring av patientrelaterad information mellan olika vÄrdgivare och mellan hÀlso- och sjukvÄrdspersonal. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskans förvÀntningar pÄ och erfarenheter av ett elektroniskt journalsystem (VAS/VÄrd Administrativt System) som stöd i omvÄrdnadsarbetet. Speciellt fokus var omrÄden gÀllande utbildning, kunskapsnivÄ, anvÀndarvÀnlighet och pÄverkansmöjlighet. En enkÀtundersökning genomfördes och data analyserades med kvalitativ och kvantitativ ansats.

Orsaksanalys av ineffektivt administrativt arbete : En fallstudie kring nödvÀndiga förbÀttringar inför övergripande systemuppgradering och administrativ rutinförÀndring

Den nya tullagen Union Customs Code (UCC) med mÄlet elektroniskt tullhantering inom unionen kommer att börja tillÀmpas 1 maj 2016. Tullkodex för unionen innebÀr elektroniskt tullhantering sÄvÀl mellan nÀringslivet och Tullverket som mellan medlemsstaternas tulladministrationer. Syftet med lagen Àr att förenkla uppgiftslÀmning och tullhantering för företag vilket krÀver omfattande uppgradering av IT-lösningar för bÄde nÀringslivet och Tullverket. Kvalitet pÄ de uppgifter som överförs till Tullverkets tull-system (TDS) antas ha större betydelse Àn tidigare dÄ det genom UCC lÀggs en större vikt pÄ spÄrbarhet.Organisationer bör dÀrför optimera kvaliteten pÄ de uppgifter som i samband med deklarationer lÀmnas till Tullverket. Detta för att undvika eventuella problem i framtiden.

Kvalitet och Processutveckling : -Av elektroniskt informationsutbyte (EDI)

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka möjligheterna för utökad kundnytta och kvalitetssÀkra implementeringsprocessen av elektroniskt informationsutbyte (EDI). Detta uppnÄs med kvalitetsutveckling som grund, vilket omfattar processorientering.Rapporten inleds med en beskrivning av arbetets syfte och vilka problem som stÄr till grund. Vidare introduceras företaget som uppdragsgivare och relevant teori tas upp, detta för att bilda en referensram inför de metoder som anvÀnts för att förbÀttra processen. Slutligen sÄ presenteras resultaten och en diskussion hÄlls kring detta, med vidare rekommendationer för fortsatt utveckling.EDI processen har visualiserats dels med hjÀlp av akademiska litteraturer och dels frÄn empiriskt material. Visualiseringen av processen har bildat en översikt av dess brister och problemomrÄden (bland annat tidsfördelningen utmed processen och grunden till lÄg kvalitetsstandard), vilket har gett möjligheter till effektiva lösningsförslag för vidareutveckling.

The digital dark age? Bevarande av elektroniskt material i Sverige

The first law in Sweden containing an act of legal deposit is from 1661. Since then the printing-houses are supposed to deliver all printed material to the Royal Library and other recipient libraries. Today, more and more information is solely published electronically. This material is not yet included in the law of legal deposit. In a similar way as our printed cultural heritage is saved for posterity our electronic cultural heritage has to be saved.

EDI för smÄ till medelstora företag

Handel mellan företag sker traditionellt via manuella rutiner. Exempelvis görs bestÀllningar ofta med hjÀlp av telefon eller post vilket gör att tiden för att genomföra en affÀr vÀldigt lÄng. Electronic Data Interchange (EDI) Àr en teknik som lÄter företag göra affÀrer pÄ ett elektroniskt och mer eller mindre automatiserat sÀtt vilket gör att tiden för att genomföra en affÀr minskar. EDI har anvÀnts i mÄnga Är men dÄ mest av stora företag som har tillrÀckliga resurser för att införa EDI-system och för att upprÀtta erforderliga kommunikationslÀnkar. Mindre företag har oftast inte de resurser som krÀvs för detta och blir sÄledes utan effektivare handelsrutiner.

1 NĂ€sta sida ->